Menu

Särkitunturi – tylsä ja ruuhkainen päiväpatikka vai syksyn kaunein retkikohde?

Olin jo pitkään haaveillut telttayöstä hiljaisessa tunturissa, kirkkaasta tähtitaivaasta ja aamun kirpeydestä kaukana kaikesta. Ja totta puhuakseni olin minä hieman salaa unelmoinut myös revontulten öisestä tanssista tunturin yllä. Taikauskoisena en kuitenkaan ollut uskaltanut ääneen toivettani lausua.

Niinpä vaikka retkipäivän aamu valkenikin harmaanhohtoisena, en suostunut päästämään irti unelmastani.

Tuskastuneena seurasin sääkarttoja ja saderintaman liikkeitä ajaessamme Kilpisjärveltä kohti suunniteltua retkikohdettamme – Särkitunturia.

Nyt olisi hyvä keli ajella etelämmäksi, mieheni totesi sadepisaroiden rummuttaessa tuulilasia yhä kiihtyvämmällä tahdilla.

Tiesin mieheni olevan oikeassa, mutta en vieläkään ollut valmis luovuttamaan. Niinpä päädyimme pitämään sadetta Punaisenhiekan päivätupaan.

Punainenhiekka

Punaisenhiekan päivätuvan lämmössä, kahvikupin äärellä ajatus telttayöstä kolean sateisessa tunturissa ei tuntunut enää yhtään niin hohdokkaalta. Viisainta olisi varmasti jatkaa matkaa kohti Rovaniemeä tai edes pystyttää teltta tänne, lähelle päivätuvan lämpöä, mietin masentuneena.

Mutta kello viiden aikaan pilviverho alkoi vihdoin repeillä.
Ehkä siis sittenkin…

Punainenhiekka

Kohti Särkitunturia

Sateen lakattua päätimme lähteä kokeilemaan onneamme ja kello 17.35 saavuimmekin Särkitunturin parkkipaikalle.

Ei voi olla totta!

Olin kuvitellut, että sunnuntai-iltana, sateisen päivän päätteeksi, saisimme Särkitunturin kokonaan itsellemme, mutta parkkipaikalla olikin kymmeniä autoja. Ajatus Särkitunturin jakamisesta kymmenien muiden retkeilijöiden kanssa ei kuulostanut enää yhtään niin romanttiselta, kuin ajatuksissani olin retkemme Särkitunturille kuvitellut. Totta kai olin tiennyt, että Särkitunturi on suosittu päiväretkikohde. Onhan tunturin laella kävelymatkaa parkkipaikalta vain reilut kolme kilometriä ja polkukin on tasattu ja sorastettu niin helppokulkuiseksi, että reittiä suosivat niin lapsiperheet kuin eläkeläisetkin. Silti kauhistun autojen määrää.

Tässä vaiheessa luovuttaminen ei kuitenkaan ollut enää vaihtoehto, joten heitimme rinkat selkäämme ja aloitimme nousun kohti Särkitunturia.

Särkitunturi syksyn kaunein retkikohde
Polku Särkitunturille on helppokulkuinen.

Taivaltaessamme loivahkoa nousua ehdin tarkkailla muita retkeilijöitä, joista suurin osa oli onnekseni kävelemässä jo tunturin laelta takaisin kohti parkkipaikkaa. Muutamat ylöspäin kulkevat olivat ulkoiluttamassa koiriaan, ja lopulta näin vain kaksi sakasalaismiestä, jotka vaikuttivat siltä, kuin olisivat samoissa aikeissa kuin mekin: jäämässä yöksi tunturiin.

Särkitunturi todellakin sopii oivallisesti leppoisaan päiväretkeilyyn senkin vuoksi, että matkalla kohti tunturin lakea, noin 1,6 kilometrin kohdalla, on ihastuttava taukopaikka: Särkivaaran laavu, jossa voi pysähtyä evästelemään kaikessa rauhassa, ja lampi, johon erityisesti lämpimänä kesäpäivänä voisi olla ihana pulahtaa virkistäytymään. Onpa täällä myös kuivakäymälät helpotusta tarjoamaan sellaista tarvitseville. Me emme kuitenkaan tänään tarvinneet taukopaikkaa vaan halusimme vain nousta huipulle mahdollisimman nopeasti.

Kodan jälkeen polku muuttuu hieman jyrkemmäksi, mutta on edelleen helppokulkuinen aina Särkitunturin lakialueelle saakka, missä sorastettu polku haarautuu useammiksi tunturialueella risteileviksi kivikkoisiksi kinttupoluiksi, joilla on katsottava hieman tarkemmin, mihin jalkansa asettaa.

Särkitunturi syksyn kaunein retkikohde

Me kävelemme rinkkoinemme ylös huipulle parkkipaikalta noin kolmessa vartissa. Etsimme sopivan paikan teltallemme ja jäämme odottamaan, että päiväretkeilijät hyvästelisivät tunturin ja jättäisivät jälkeensä vain hiljaisuuden.

Pian tunturi hiljeneekin, ja paikalla ovat enää saksalaismiehet kameroineen ja me.

Ja mitä pitemmälle ilta etenee, sitä kauniimmaksi maisema muuttuu.

Särkitunturi syksyn kaunein retkikohde

Auringon laskettua taivas alkaa pikkuhiljaa saada purppuran eri sävyjä ja tunturikivikossa sinnittelevien kuvauksellisten männynkäppyröiden rungot hohkavat vienosti auringon kultaa. Kun katselen hiljaisuuden ympäröimänä tätä eteeni maalautuvaa näkymää, en ihmettele yhtään, että se on valittu yhdeksi Suomen kansallismaisemista. Maisema kohti Pallastunturin pehmeänä piirtyviä huippuja ja illan sinessä hohtavia järviä on varmasti lumonnut tuhansia, ja taas tuhansia kävijöitä ennen minua.

Haluan ikuistaa meidät tähän romantiikkaa huokuvaan kansallismaisemaan.

Kuvaustuokion jälkeen mies alkaa puuhastella meille leiriä ja sillä aikaa minä kirmailen pitkin tunturia kameroineni ja huokailen. Ihastun tuulen tuivertamiin mäntyvanhuksiin, taivaan sineä heijastaviin tunturilampiin ja tunturimaiseen avaruuteen, joka viestii minulle vapaudesta.

Särkitunturi syksyn kaunein retkikohde

Kaikkein kauneimmillaan Särkitunturi on kuitenkin vasta siten, kun tähdet syttyvät taivaalle.

Ensin katseeni vangitsee taivaalta Otavan, ja yhtäkkiä koko taivaankansi on tähtiä täynnä.

Linnunrata, joka kaartaa taivaankannen halki, on ehkä kaunein koskaan näkemistäni, mutta jotain vieläkin parempaa on vielä tulossa.

Särkitunturi yökuvaus

Salainen unelmani revontulten tanssista hiljaisen tunturin yllä toteutuu. En melkein voi uskoa todeksi tätä onneani.

Yön nukun huonosti. Olen levoton kaikesta näkemästäni ja kokemastani. Katson kelloa vielä kolmelta, ja laitan taas kerran äänikirjaan puoli tuntia lisäaikaa ja kierrän toppatakkini palelevien lanteideni ympärille. Neljältä manaan, etten ole muistanut ottaa mukaani korvatulppia. Tuuli paukuttaa teltan liepeitä ja kylmä sinnittelee makuupussissa.

Sitten vihdoin nukahdan.

Aamu Särkitunturilla

Muutaman tunnin yöunien jälkeen herään tunturin hiljaiseen aamuun. Saksalaiset ovat lähteneet tunturista – luultavasti heti kauneimman revontulinäytöksen jälkeen.

Särkitunturi syksyn kaunein retkikohde

Seuraan aamun nopeaa valkenemista ja hengitän sisääni tätä kauneutta. Särkitunturin aamu ei kalpene lainkaan illalle. Ja tätä aamun kauneutta me saamme ihailla täysin omassa rauhassa.

Nämä on niitä hetkiä, joita haluaisin aina pitkittää. Edessä on kuitenkin vielä pitkä matka kotiin, joten hieman haikeana on ryhdyttävä purkamaan leiriä.

Särkitunturi telttailu
Särkitunturi syksyn kaunein retkikohde

Sitten on aika hyvästellä Särkitunturi.

Aamun ensimmäiset retkeilijät tulevat meitä vastaan, kun olemme jo laskeutumassa tunturin laelta. Ja miten hauska sattuma onkaan, että vastaan tulee savonlinnalainen valokuvaaja Katriina (@katruphotography), jonka kanssa olemme seuranneet toisiamme Instassa jo vuosia.

Särkitunturi

Tällä kertaa meillä ei ole niin kiire, etteikö meillä olisi aikaa pysähtyä laavulle. Niinpä mies laittaa meille tulet, keittää kahvit ja puurot, ja minä saan muistoksi vielä savuntuoksuiset hiukset tältä täydelliseltä syysretkeltä.

Särkivaaran laavu
Särkivaaran kota on oiva paikka tulisteluun päiväretkellä tai vaikka aamiaisen tekoon tunturiyön jälkeen.

Vaikka Särkitunturi voi ruska-aikaan olla jopa ahdistavan ruuhkainen päiväretkikohde hiljaisuutta kaipaavalle retkeilijälle, on Särkitunturin kauneus jotain mykistävää ja ehdottomasti kokemisen arvoista. Kaikkein kauneimmillaan Särkitunturi lienee kuitenkin auringonlaskun ja -nousun aikaan – ja tietysti yöllä miljoonien tähtien loistaessa ja revontulten tanssiessa taivaalla.

Minulle Särkitunturi oli syksyn kaunein retkikohde – elämys, jonka muistoa vaalin vielä pitkään!

♡♡♡

Särkitunturista voit lukea lisää vaikka täältä:
Retkipaikka: Herkkä ja voimakastunnelmainen Särkitunturi on lapsiperheen ehdoton retkikohde kesät talvet
Discover Muonio: Särkitunturi

Jos sinulla ei ole syksyllä mahdollista lähteä Lappiin asti ihastumaan ruskan koristamaan maisemaan, niin entäs jos lähtisit Bomballe tai Kuusamoon? Lue täältä vinkit:
Kuusamon kuvauksellisimmat retkikohteet – TOP7
Luontomatkaajan Bomba – 11 vinkkiä täydelliseen luontolomaan

Matka- ja tunnelmakuvia sekä pieniä matkatarinoitani pääset seuraamaan blogini lisäksi Facebookissani.
Käy kurkkaamassa myös Instagramiani, jonne tallentuvat ne kuvistani kauneimmat.
Blogiani pystyt nyt näppärästi seuraamaan Blogit.fi-sivuston kautta.
Follow my blog with Bloglovin

Tervetuloa mukaan matkoilleni♡.

Copyright © 2023 Maailman äärellä – Heidi Lehtosaari. All rights reserved.

About Author

Hei! Olen Heidi, luontoluksusta rakastava outdoor- ja luontokuvaaja sekä matkakirjoittaja. Blogissani kirjoitan erityisesti luonto- ja patikointireissuista sekä road tripeistä Suomessa ja maailmalla.

18 Comments

• Menninkäinen
    1.10.2023 at 19:56

Olipa hieno Särkitunturi-kokemus teillä! Minä olin siellä ensimmäistä kertaa syyskuun puolivälissä, enkä osannut odottaa kuinka paljon siellä onkaan porukkaa!
    Naureskelin toisaalta mielessäni ajatukselle, että “Siellä oli ihan hirveästi ihmisiä, turistien valloittama kohde…” Mutta meistä jokainenhan on niille toisille se “hirveästi ihmisiä – turisti”…

2.10.2023 at 10:32

Kiitos Menninkäinen! Minä kun olen tottunut mökillä Saimaalla samoilemaan “omissa” metsissä, missä en ehkä viikkoon näe ketään, niin kaipaan muuallakin luontokohteita, joissa saisi kulkea ilman väkijoukkoja. Mutta aikatauluttamalla retkeni oikein, olenkin useimmiten saanut suositutkin paikat kokea ilman “niitä häiritseviä turisteja”. Tämä oli minulle itse asiassa toinen kerta Särkitunturilla. Edellisen kerran olin koronakesänä, myös telttailemassa. Kesän yötön yökin oli ihana – eikä muuten silloinkaan tunturissa ollut ketään muita!

• Upeita kuvia!

Särkitunturi on mukava retkikohde, enkä itse pidä sitä sinällään liian ruuhkaisena, vaikka ihmiisä kyllä puolenpäivän aikana varmasti riittää. Ja toden totta, kaunista tuolla kyllä on.

2.10.2023 at 10:34

Kiitos Mikko! MInä olen saanut kokea nyt Särkitunturilla kesäyön valon ja syksyn tähdet ja revontulet, nyt vielä haluaisin kokea Särkitunturin talven. Luulen, että sekin voisi olla aika ihana. Ja jos sinne menisi talvitelttailemaan, tuskin tarvitsisi ruuhkaa pelätä :D.

• Mari/ Maailma kotina
    2.10.2023 at 07:53

Uskomaton kokemus. Itselläkin upea muisto ruska-ajalta. Olimme varmaan sadan muun kanssa, mutta alue niin laaja, että ei häirinnyt.

2.10.2023 at 10:37

Oli kyllä ikimuistoinen kokemus! Kyllä, tunturinlaella ei onneksi tarvitse jonoissa kulkea, vaikka paikalle sattuisikin enemmän ihmisiä kerralla, mutta jos haluaa vältellä muita ihmisiä retkellään, niin sitten suosittuihin retkikohteisiin kannattaa mennä aikaisin aamulla tai myöhään illalla. Mutta kaikki eivät tietenkään ole samanlaisia erakkosieluja kuin minä ja saattavat kaivatakin muita retkeilijöitä reissuillaan!

• Eveliina / Reissukuume
    3.10.2023 at 23:08

Luin tän postauksen iltasaduksi, ja ihailin samalla näitä kuvia! Mielettömiä!! Särkitunturi on itseltäni vielä kokematta, mutta pistän ehdottomasti korvan taa ensi vuoden ruskareissua ajatellen.

4.10.2023 at 09:26

Voi kiitos Eveliina! Särkitunturi oli niin kuvauksellinen, ja ehdottomasti voinkin suositella Särkitunturia ruska-aikaan. Ja jos mahdollista, niin tietysti auringonlaskun tai -nousun aikaan – tai niin kuin me tehtiin, viettämään Särkitunturille koko yö.

• Merja / Merjan matkassa
    4.10.2023 at 15:54

Wau, miten upeita kuvia! Teillä kävi todella hyvä tuuri sään suhteen, onneksi ette antaneet periksi, vaan lähditte tunturiin. Särkitunturilla en ole käynyt, mutta kiinnostus heräsi näiden kuvien ja tunnelmien myötä.

5.10.2023 at 13:39

Kiitos Merja! Onneksi ei tosiaan luovutettu, vaikka aamupäivästä sää näyttikin niin ankealta. Särkitunturi on kyllä helppo retkikohde, ja koska sinne ei ole pitkä matka parkkipaikalta, sinne on helppo mennä ihailemaan vaikka auringonnousua (jos majoitus ei ole kauhean kaukana). Auringonnousun aikaan siellä ei ainakaan ole vielä ruuhkaa!

• Anne | Elämää Nomadina
    5.10.2023 at 12:14

Ihan mielettömän hieno retki, ja wow miten upeat kuvat!! Tässä on nyt kyllä ollut kaikki ihan täydellisesti kohdallaan, vaikka epäilemättä retkipäivän aamuna ei vielä siltä näyttänyt. Todella kaunista, ja ehdottomasti kannattaa käydä myös talviretkellä täydentämässä kesä+syksy kombo vielä tykkylumimaisemilla!

5.10.2023 at 13:42

Kiitos paljon Anne! Meillä oli kyllä onni matkassa tällä retkellä. Saatiin niin täydelliset kuvausolosuhteetkin. Pitää kyllä ehdottomasti joskus talviaikaan tänne suunnalle lähteä. Ei ollakaan koskaan oltu esim. Pallaksella (näin aikuisina) talvella. Monesti on menty Rukalle, kun se on lähempänä ja siinä vieressä on tykkyparatiisi Riisitunturi. Mutta aina on kyllä ihana päästä kokemaan jotain uutta.

• Elina / elinanmatkalaukussa
    5.10.2023 at 22:31

Aivan upeeta! Särkitunturi on ollut mielessä usein, mutta vielä en oo sinne päässyt. En tiennyt että sieltä avautuu noin upea maisemat Pallakselle! Me oltiin jokunen vuos sitten viikko Pallaksella ja ihastuin siihen aivan täysin! Teille tuli kyllä upea retki ja hyvä kun maltoitte odottaa sateen kanssa.

7.10.2023 at 09:32

Jos vielä Pallakselle suuntaat, niin sitten ihmeessä käymään myös Särkitunturilla! Tämä on helppo valloitettava, mutta eniten siitä saa irti, jos malttaa viipyä pitempään. Itse voisinkin harkita Pallasta jonkin syksyn ruskakohteena.

• Sarianne / Matkalla kaikkialle
    7.10.2023 at 02:54

Siis miten mielettömän upeita kuvia! Auringonlasku, tähtitaivas ja revontulet näyttävät aivan uskomattoman hienoilta. Varmasti ollut mahtava kokemus ja hienoa että kärsivällisyys sateen odottelun kanssa palkittiin 🙂

7.10.2023 at 09:35

Kiitos Sarianne! Ruskamatka Kilpisjärvelle ja sitten tänne Särkitunturille on kyllä ollut ehdottomasti minun tämän syksyn huippuhetkiä. Erityisesti nämä tähdet ja revontulet oli niin hienoa päästä kokemaan tunturissa.

• Melissa L
    8.10.2023 at 08:42

Näitä on ihana lukea. Itse kun en ole koskaan ollut tuntureilla mutta palo olisi kova päästä reissuun sinne. Upeat ovat olleet maisemat ja revontulet <3 Täällä sitä vain huokaillaan…

8.10.2023 at 09:34

Kiitos Melissa! Toivottavasti sinäkin pääset vielä joskus tuntureita valloittamaan! Minäkin olen “löytänyt” tunturit vasta ihan viime vuosina. Aiemmin ajattelin, että vain vuoret on kauniita ja retkien arvoisia. Miten väärässä olinkaan!